zaterdag 14 september 2013

Autobiografie

Vroeger las ik erg veel boeken, maar nu lees ik steeds minder. Niet omdat ik lezen 'stom' vind, maar ik heb er niet zo veel tijd meer voor. Echter als ik een boek ga lezen dan doe ik dat het liefst in mijn bed, zonder andere herrie om me heen. Zo kan ik me goed inleven in de hoofdpersonen en word ik niet snel afgeleid. Ook neem ik altijd boeken mee als ik op vakantie ga. Het lezen van een boek tijdens de vakantie geeft mij een zeer ontspannend gevoel, een vakantiegevoel dus.

Een heel leuk boek vond ik re-entry van Rosanne Hawke. Ik weet nog dat ik het boek zo leuk vond, dat ik het binnen een paar dagen uit had. Het boek ging over een meisje, die vertelde over school en over de meiden uit haar klas. Ik vond het een heel leuk boek om te lezen, omdat het vooral een realistisch verhaal was in mijn ogen. Alles wat het meisje meemaakte in het boek, maakt bijna ieder meisje van haar leeftijd, in de echte wereld, wel eens mee.

Naast realistische verhalen vind ik verhalen die veel drama bevatten en verhalen met veel spanning leuk om te lezen. Want vooral bij spannende boeken wil ik dan door blijven lezen en weten hoe het eindigt, en op een of andere manier geven zulk soort boeken mij ook een ontspannende gevoel.
Ik hou niet zoveel van geschiedenis boeken, of een heel erg voorspellend boek. Geschiedenisboeken interesseren me niet echt, omdat ik denk dat geschiedenis eigenlijk niet belangrijk is waardoor ik al snel een afkeur heb voor geschiedenisboeken. Daarnaast heb ik nog nooit een geschiedenisboek gelezen die niet te langdradig is. En voorspellende boeken hou ik niet zoveel van, omdat bij voorspellende boeken de spanning er snel van af is, waardoor ik minder gemotiveerd ben om door te lezen.


Ik denk dat mijn leesniveau drie is, omdat ik boeken die je aan het denken zet vaak lees en ook leuk vind. Ook ben ik geïnteresseerd in onderwerpen die spelen in de wereld van volwassenen.


Ik ben heel erg benieuwd hoe mijn leesniveau de aankomende drie jaren zal veranderen en hoe ik tegen boeken aan zal kijken aan het eind van mijn zesde leerjaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ernaar uit zit te kijken voor het lezen van mijn lijst. Ten eerste omdat ik lezen zelf al super leuk vind en als ik een boek moet lezen voor school dan zie ik dat eigenlijk als iets ontspannends, dat is dus heel erg fijn. En ten tweede vind ik het erg leuk dat we voor het lezen van onze lijst alles online moeten plaatsen, want dan kan ik over drie jaar precies zien hoe ik veranderd ben qua leesniveau.

Een boek lezen vind ik bijna altijd wel leuk en vooral als het onderwerp me interesseert, want dan lees ik het boek ook het liefst zo snel mogelijk uit. Ik denk ook dat je door het lezen van boeken meer van de wereld om je heen begrijpt. Vooral als je boeken leest over verschillende mensen en culturen. Zo denk ik dat het lezen van een boek niet alleen leuk en ontspannend is, maar ook als een opvoedende functie kan dienen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten