zondag 3 januari 2016

Balansverslag

Alle boeken die ik heb gelezen voor mijn lijst spraken mij aan. De een misschien wat meer dan de ander, en ik denk dat dat vooral kwam door het taalgebruik en op de manier hoe de schrijver zijn verhaal had opgeschreven. Maar als ik nu moet gaan nadenken over welk boek mij in het bijzonder aansprak en waarom, dan denk ik dat dat wel meerdere boeken zijn. Zo vond ik passievrucht een heel mooi boek, omdat het eind van het boek als een klap in je gezicht kwam. Nadat ik passievrucht had gelezen, dacht ik echt wow, hoe kon ik nou niet weten dat de vader van Armin het met de vrouw van Armin had gedaan. En ik ben er echt over na gaan denken of er nou wel aanwijzingen stonden in het boek, en ja, natuurlijk stonden die er.
Maar het boek Noodlot van Louis Couperus vond ik ook een heel mooi verhaal. Hoewel er soms wel woorden in het oud-Nederlands stonden opgeschreven die ik niet kende, was het verhaal echt heel erg mooi geschreven en helemaal binnen een thema. 
En dan nog het boek Sofia, verhaal van een verboden liefde. Ik vond dit boek zo interessant en mooi, omdat ik mijzelf gewoon heel erg in de hoofdpersoon kon inleven. Ik weet namelijk hoe moeilijk het soms is om binnen verschillende culturen te  ‘’leven’’, thuis namelijk een aan der cultuur dan wanneer je buiten en met je vrienden bent.

De eerste literatuurlessen zijn voor mij erg belangrijk geweest, omdat ik toen eigenlijk voor het eerst over echt literatuur zou horen. En ik denk dat als ik niet hierbij aanwezig was of niet had opgelet dat ik dan een heel ander beeld had gekregen van literatuur. Maar doordat ik de eerste literatuurlessen heel erg interessant vond, wilde ik eigenlijk steeds meer weten. En de verschillende stromingen binnen literatuur vond ik zo allemaal op een andere manier interessant.

Het boek Max Havelaar, Multatuli heeft een klein beetje weerstand opgeroepen bij mij toen ik het boek ging lezen, en dat kwam vooral door de manier van schrijven en de taalkeuze van de schrijver. Voor de rest heb ik mijn boeken met plezier gelezen.

Ik ben zeker op een veel volwassener manier naar literatuur gaan kijken. Als ik een verhaal lees, let ik nu veel meer op bij symbolen die vaak tegenkomen of als er iets een paar keer wordt gezegd of gedaan dan merk ik dat gelijk op. Ik merk bij mezelf ook dat ik na het lezen er echt over nadenk van wat ik er nou van vond en of dat ik wel eens was met beslissingen die de hoofdpersoon of andere personen hadden gemaakt.

Ik ben over het algemeen wel tevreden over mijn blog. Aan het begin van mijn blog wist ik nooit echt wat er van mij verwacht werd, dus vergeleken met die gedachte ben ik tevreden over mijn blog. De historische opdrachten vond ik soms wel wat minder, omdat je eigenlijk heel veel geschiedenis moest weten, wat dan niet van belang was voor je boek.

Later zal ik me nog steeds met literatuur bezighouden denk en hoop ik. Het lezen van boeken heb ik altijd al leuk gevonden en nu ik ook volwassener ben geworden, kan ik ook de diepere betekenissen van een boek begrijpen. Ook denk ik nog steeds dat boeken als een opvoedende functie kunnen dienen, en het is zonde om er niet gebruik van te maken.


 Mijn advies aan de literatuurdocenten is om al in de vierde klas duidelijk te zijn over mondelingen. Want ik moet eerlijk zeggen dat er veel onduidelijkheid over was. Er werd dan wel verteld dat er in de zesde klas een mondeling wordt afgenomen, maar er werd niet precies verteld wat er dan van ons verwacht werd. En nu in het zesde jaar aangekomen is mij alles pas helemaal duidelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten