Alle boeken die ik heb gelezen voor mijn lijst spraken
mij aan. De een misschien wat meer dan de ander, en ik denk dat dat vooral kwam
door het taalgebruik en op de manier hoe de schrijver zijn verhaal had opgeschreven. Maar als ik nu moet
gaan nadenken over welk boek mij in het bijzonder aansprak en waarom, dan denk
ik dat dat wel meerdere boeken zijn. Zo vond ik passievrucht een heel mooi
boek, omdat het eind van het boek als een klap in je gezicht kwam. Nadat ik
passievrucht had gelezen, dacht ik echt wow, hoe kon ik nou niet weten dat de
vader van Armin het met de vrouw van Armin had gedaan. En ik ben er echt over
na gaan denken of er nou wel aanwijzingen stonden in het boek, en ja,
natuurlijk stonden die er.
Maar het boek Noodlot van Louis Couperus vond ik ook een
heel mooi verhaal. Hoewel er soms wel woorden in het oud-Nederlands stonden
opgeschreven die ik niet kende, was het verhaal echt heel erg mooi geschreven
en helemaal binnen een thema.
En dan nog het boek Sofia, verhaal van een verboden
liefde. Ik vond dit boek zo interessant en mooi, omdat ik mijzelf gewoon heel
erg in de hoofdpersoon kon inleven. Ik weet namelijk hoe moeilijk het soms is
om binnen verschillende culturen te ‘’leven’’,
thuis namelijk een aan der cultuur dan wanneer je buiten en met je vrienden
bent.
De eerste literatuurlessen zijn voor mij erg belangrijk
geweest, omdat ik toen eigenlijk voor het eerst over echt literatuur zou horen.
En ik denk dat als ik niet hierbij aanwezig was of niet had opgelet dat ik dan een
heel ander beeld had gekregen van literatuur. Maar doordat ik de eerste
literatuurlessen heel erg interessant vond, wilde ik eigenlijk steeds meer
weten. En de verschillende stromingen binnen literatuur vond ik zo allemaal op
een andere manier interessant.
Het boek Max Havelaar, Multatuli heeft een klein beetje
weerstand opgeroepen bij mij toen ik het boek ging lezen, en dat kwam vooral
door de manier van schrijven en de taalkeuze van de schrijver. Voor de rest heb
ik mijn boeken met plezier gelezen.
Ik ben zeker op een veel volwassener manier naar
literatuur gaan kijken. Als ik een verhaal lees, let ik nu veel meer op bij
symbolen die vaak tegenkomen of als er iets een paar keer wordt gezegd of
gedaan dan merk ik dat gelijk op. Ik merk bij mezelf ook dat ik na het lezen er
echt over nadenk van wat ik er nou van vond en of dat ik wel eens was met
beslissingen die de hoofdpersoon of andere personen hadden gemaakt.
Ik ben over het algemeen wel tevreden over mijn blog. Aan
het begin van mijn blog wist ik nooit echt wat er van mij verwacht werd, dus
vergeleken met die gedachte ben ik tevreden over mijn blog. De historische
opdrachten vond ik soms wel wat minder, omdat je eigenlijk heel veel
geschiedenis moest weten, wat dan niet van belang was voor je boek.
Later zal ik me nog steeds met literatuur bezighouden
denk en hoop ik. Het lezen van boeken heb ik altijd al leuk gevonden en nu ik
ook volwassener ben geworden, kan ik ook de diepere betekenissen van een boek
begrijpen. Ook denk ik nog steeds dat boeken als een opvoedende functie kunnen
dienen, en het is zonde om er niet gebruik van te maken.
Mijn advies aan de
literatuurdocenten is om al in de vierde klas duidelijk te zijn over
mondelingen. Want ik moet eerlijk zeggen dat er veel onduidelijkheid over was. Er
werd dan wel verteld dat er in de zesde klas een mondeling wordt afgenomen,
maar er werd niet precies verteld wat er dan van ons verwacht werd. En nu in
het zesde jaar aangekomen is mij alles pas helemaal duidelijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten